27.3.2023. Eilisen pyhäpäivän aihe on neitsyt Maria, jolle enkeli Gabriel ilmestyi ja kertoi Jeesuksen syntymisestä. – Jumalan ilmoituksen kuultuaan Maria lähti vierailemaan sukulaisensa Elisabetin luo, joka myös odotti lasta.
Kirkkovuosikalenteri toteaa:
Monien Vanhan testamentin henkilöiden tavoin Maria asettuu kokonaan Jumalan käytettäväksi. Hän tekee sen tietoisesti ja ilmaisee oman suostumuksensa: ”Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit.”
Halleluja! Ylistäkää Herran nimeä, ylistäkää, te Herran palvelijat!
Siunattu olkoon Herran nimi nyt ja aina!
Idän ääriltä kaukaiseen länteen saakka kaikukoon Herran nimen ylistys!
Herra on korkea, kaikkien kansojen valtias, yli taivaitten kohoaa hänen kirkkautensa.
Onko ketään Herran, meidän Jumalamme, vertaista?
Hän istuu valtaistuimellaan korkeuksissa mutta näkee alas maan syvyyksiin.
Ei ole taivaassa, ei maassa ketään hänen vertaistaan!
Hän nostaa köyhän tomusta, hän kohottaa kurjan loasta
ja asettaa hänet ylhäisten joukkoon, kansansa ylimysten vierelle. Ps. 113:1–8
Tuossa psalmitekstissä on samoja elementtejä kuin Marian kiitosvirressä (Luuk1:46-55).
Siinä Maria puhkeaa ylistämään Jumalaa siitä, mitä Hän on tehnyt:
Minun sieluni ylistää Herran suuruutta,
minun henkeni riemuitsee Jumalasta, Vapahtajastani,
sillä hän on luonut katseensa vähäiseen palvelijaansa….
Hänen nimensä on pyhä…
Hänen kätensä on tehnyt mahtavia tekoja…
Hän on syössyt vallanpitäjät istuimiltaan ja korottanut alhaiset.
Nälkäiset hän on ruokkinut runsain määrin…
💛💙🙏💛💙🙏💛💙🙏💛💙🙏💛💙🙏💛💙🙏💛💙🙏
1. Moos. 3:8–15:
Kun iltapäivä viileni, he kuulivat Jumalan kävelevän puutarhassa. Silloin mies ja nainen menivät Jumalaa piiloon puutarhan puiden sekaan. Herra Jumala huusi miestä ja kysyi: ”Missä sinä olet?” Mies vastasi: ”Minä kuulin sinun askeleesi puutarhassa. Minua pelotti, koska olen alasti, ja siksi piilouduin.” Herra Jumala kysyi: ”Kuka sinulle kertoi, että olet alasti? Oletko syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?” Mies vastasi: ”Nainen, jonka sinä annoit minulle kumppaniksi, antoi minulle sen puun hedelmän, ja minä söin.” Silloin Herra Jumala sanoi naiselle: ”Mitä oletkaan tehnyt!” Nainen vastasi: ”Käärme minut petti, ja minä söin.”
Herra Jumala sanoi käärmeelle:
– Koska tämän teit, olet kirottu. Toisin kuin muut eläimet, karja ja pedot, sinun on madeltava vatsallasi ja syötävä maan tomua niin kauan kuin elät. Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille
ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille: ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän.
Viime viikon blogissa totesin palaavani The Chosen -sarjaan sitten kun löytyy yhtymäkohtia tulevan pyhän teksteistä. Niitä löytyikin yllättävän nopeasti!
The Chosen- sarjan luoma kuvitteellinen hahmo Shmuel hermostuu Johannes Kastajan puheista. Shmuel oli kuullut, miten Johannes vastasi ihmisille, jotka kysyivät, onko hän odotettu Messias tai Elia.
Sarjan kapernaumilainen fariseus Shmuel, Nikodemoksen kiihkeä ja kunnianhimoinen entinen oppilas, syyttää Johannes Kastajaa harhaopista, tämä kun oli hänen mielestään käyttänyt väärin Jesajan sanoja (’Ääni huutaa: — Raivatkaa autiomaahan Herralle tie! Tasoittakaa yli aron valtatie meidän Jumalallemme!’) ’ottamalla hengellisen kuvauksen taivaassa olevasta Jumalasta ja soveltanut sitä omaan fyysiseen seuraajaansa, Jeesukseen.
Jumalallako sandaalit? – Johannes Kastaja oli sanonut väkijoukolle, että hänen jälkeensä tulee häntä väkevämpi, eikä hän kelpaa edes avaamaan tämän sandaalien nauhoja. Shmuel kommentoi tätä Nikodemokselle sanoen: ”Ei Jumalalla ole ruumista. Ei Hän voi käyttää sandaaleja. Ei Jumala voi ottaa ihmismuotoa.” Johon Nikodemos; ”Missä sanotaan, ettei Jumala voi ottaa ihmishahmoa?”
Shmuel perustelee näkemystään muutamalla kohdalla Mooseksen kirjoista, joissa Jumalaa ei voitu nähdä.
Yllä oleva VT:n teksti kuvaa Jumalan kävelleen Edenin puutarhassa. Häntä ei tosin nähty fyysisessä muodossa, mutta paratiisin mies ja nainen kuulivat Hänen askeleensa, kun Hän käveli puutarhassa. (Piti tarkistaa, käyttävätkö myös muiden kielten käännökset sanaa ’käveli’. Ainakin ruotsi, saksa, englanti ja ranska käyttävät.)
Jumalan etsiessä miestä tämä vastasi Hänelle: ”Minä kuulin sinun askeleesi puutarhassa.”
Tässä olisi ollut Nikodemokselle vasta-argumentti Shmuelille, jos hän olisi sellaista halunnut käyttää. Sarjan käsikirjoittajat eivät kuitenkaan esittäneet Nikodemosta väittelijänä, vaan vilpittömänä etsijänä ja kyselijänä. Se on minusta hyvä asenne, kun yrittää ymmärtää jotain Jumalasta ja Hänen toiminnastaan,
Oletko koskaan kuvitellut Jumalaa jonkinlaisessa näkyvässä muodossa jonkin raamatuntekstin kohdalla?
Lukuisat keskiajan maalarit kuvasivat Jumalan istuvan valtaistuimellaan pilvien päällä. Michelangelo kuvasi Sikstuksen kappelin kattofreskossa Jumalan ojentavan sormensa kohti luomansa Adamin (hepreaksi = ihminen) sormea.
Tuo kohta, jossa ihminen kuulee Jumalan askeleet, on myöskin aika fyysiseksi kuvattu havainto.
Kun Jumala kuitenkin on Henki, voin hyvin ymmärtää israelilaisten hämmennyksen, kun Johannes Kastaja profeetta Jesajaa siteeratessaan ilmaisi, että hän raivaa tietä itse Jumalalle.
Gal. 4:3–7
Niin kauan kuin olimme alaikäisiä, olimme maailman alkuvoimien orjia. Mutta kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti tänne Poikansa. Naisesta hän syntyi ja tuli lain alaiseksi lunastaakseen lain alaisina elävät vapaiksi, että me pääsisimme lapsen asemaan. Ja koska tekin olette Jumalan lapsia, hän on lähettänyt meidän kaikkien sydämiin Poikansa Hengen, joka huutaa: ”Abba! Isä!” Sinä et siis enää ole orja vaan lapsi. Ja jos kerran olet lapsi, olet myös perillinen, Jumalan tahdosta.
Tämä galatalaiskirjeen kohta on minusta kaunis: Jumala antaa Poikansa syntyä maan päälle, ihmiseksi, jotta me kaikki voisimme saada Hänen Poikansa Hengen, ja tuntea Jumalan hyvin intiimillä tavalla: omana vanhempanamme.
Joillekin, joilla on ollut erityisen vaikea isäsuhde, voi olla vaikeaa kuvitella edes taivaallisen Isän edustavan mitään hyvää ja rakastavaa. Jotkut kokevat helpommaksi lähestyä Jumalan Pojan äidin, Marian kautta. Sekin on minusta aivan ymmärrettävää.
Ortodokseille ja katolisille tämä on ihan luonnollinen asia. Protestantit ja jotkut meidän aikanamme syntyneet suuntaukset ovat tässä suhteessa aika jyrkän torjuvia, jopa tuomitsevia.
Niiden uskovaisten, jotka näkevät tämän Marian palvontana, suhtautumisessa voi kuulla vihamielisyyttä ja vahvaa torjuntaa asiaa kohtaan, jota eivät ihan ymmärrä.
Se on minusta vahinko. Ajattelen, että Jumalalle on tärkeintä, että jokainen voisi lähestyä Häntä sillä tavoin, kuin kokee sen turvalliseksi. Niin että voisimme oppia tuntemaan Hänen Rakkautensa a luottamaan Hänen hyvään tahtoonsa meitä kohtaan.
Luuk. 1:39–45:
Muutaman päivän kuluttua Maria lähti matkaan ja kiiruhti Juudean vuoriseudulla olevaan kaupunkiin. Hän meni Sakariaan taloon ja tervehti Elisabetia. Kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussaan ja hän täyttyi Pyhällä Hengellä. Hän huusi kovalla äänellä ja sanoi: ”Siunattu olet sinä, naisista siunatuin, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä! Kuinka minä saan sen kunnian, että Herrani äiti tulee minun luokseni? Samalla hetkellä kun tervehdyksesi tuli korviini, lapsi hypähti riemusta kohdussani. Autuas sinä, joka uskoit! Herran sinulle antama lupaus on täyttyvä!”
Herran palvelijatar – Tämä kahden odottavan äidin kohtaaminen on niin kaunis. Sen lisäksi että he ovat sukulaisia, kumpainenkin heistä oli ennalta saaneet kuulla, että tulisivat synnyttämään lapsen, jolla tulisi olemaan aivan erityisen tärkeä, Jumalalta saatu tehtävä suoritettavanaan.
Voin hyvin kuvitella, että Marian astuessa Sakariaan ja Elisabetin taloon, koko huone täyttyi Pyhän Hengen läsnäololla. – Raamattu ei kerro, josko Elisabet oli etukäteen saanut tiedon siitä, että Maria tulisi häntä tervehtimään, ja että lapsi, jota Maria odotti, on Messias.
Joka tapauksessa sillä hetkellä, kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, Elisabet täyttyi Pyhällä Hengellä ja hän tervehti Mariaa siunaavalla huudahduksella.
Myös Elisabetin odottama lapsi tunsi tuon kohtaamisen merkityksellisyyden ja ilmaisi sen hypähtämällä riemusta äitinsä kohdussa.
Maria sai olla toteuttamassa sitä, mitä fariseukset ja monet muut juutalaiset pitivät mahdottomana: hän tulisi synnyttämään pojan, joka vartuttuaan kertoi tulleensa meitä kaikkia varten. Kuten enkeli Gabriel oli sanonut Joosefille: ”Tämä kaikki tapahtui, jotta kävisi toteen, mitä Herra on profeetan suulla – Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel — se merkitsee: Jumala on meidän kanssamme.” (Matt.1:22-23)
Jeesuksen sandaalit – Ensimmäiset askeleensa Jeesus varmaankin otti paljain jaloin. Mutta jossain vaiheessa Maria puki lapsensa jalkaan sandaalit.
Jumala fyysisessä muodossa alkoi kulkea ihmisten parissa, Siinä oli sen ajan kansalaisilla ihmettelemistä. – Ja kyllä siinä riittää ihmettelemistä meillekin, aina vaan ja yhä uudestaan. 🙂
Alla oleva laulu tuli ensimmäisenä vastaan, kun googlasin laulua Marian ja Elisabetin kohtaamisesta. Vaikka se onkin nimetty jouluajan lauluksi, arvelen että se tähän on tarkoitus laittaa, sen kuvatekstissä kun lukee, mistä juuri olin kirjoittanut; ’…Jumala tulee ja on kanssamme… – Herramme, Immanuel’.
This is the Time – Wanda Viola
Elisabet:
Olemme toivoneet, unelmoineet ja rukoilleet nyt vuosia
että Jumala lähettäisi meille Messiaan, että Hänen tulonsa olisi lähellä.
Kun Jumalan enkeli lausui viestinsä ja ilmoitti Hänen lupauksensa
että poikamme tulisi olemaan Hänen profeettansa,
tunsimme iloa, jota ei voi verrata mihinkään.
Tämä on se aika, josta kirjoitukset kertovat, jolloin Jumala tulee ja on kanssamme,
ilmaisten rakkautensa, antaen meille Poikansa – Herramme, Immanuelin.
Maria:
Kun enkeli seisoi edessäni, huolestuin tästä ilmestyksestä.
Hän sanoi että synnyttäisin lapsen, joka olisi Korkeimman, Jumalan, Poika.
Meidän tuli antaa lapselle nimeksi Jeesus.
Hän on se, jonka Isä lähettää. Hän tulee olemaan Herran Voideltu
ja Hänen kuninkuutensa tulee olemaan ikuinen.
Elisabet:
Sitten enkeli kertoi miehelleni, että poikamme nimeksi tulisi Johannes.
Että Jumalan Henki olisi hänessä kun hänen elämänsä minussa olisi alullaan.
Että hän kääntäisi isien sydämet rakastamaan jälleen rakkaitaan;
Yhdessä Poikansa kanssa Hän eheyttää rakkaiden lapsiensa suhteet isiinsä.
Maria:
Nyt tämä lapsi annetaan; hän tulee istumaan Daavidin valtaistuimella.
Hän kantaa kaikki meidän murheemme ja jokaisen syntimme Hän sovittaa.
Millaisessa ihmeessä saammekaan olla osallisina, sillä kaikki on mahdollista Jumalalle.
Hän on korottanut nöyrät. Minua kunnioitetaan, ja tunnen syvää kunnioitusta.
Maria ja Elisabet:
Anna läsnäolosi laskeutua, anna sanasi toteutua. odotamme Herra Sinua, .
Anna Henkesi kutsua meitä, puhu meille uudestaan, kuinka kaipaammekaan Sinua